Att äta när man behöver det

Jag är en rutin människa, om jag går upp klockan sju på vardagarna så måste jag gå upp sju på helgerna också. Ifall jag äter 2000kcal i vanliga fall så kan jag inte göra något undantag en dag för att jag inte har tid utan då börjar min kropp att få begär. Det var precis så det blev idag. Jag åt en väldigt liten lunch och en väldigt liten middag då jag inte alls var hungrig. Tvärt om så kände jag mer för att dricka en kopp té istället. Men lite innan läggdags så märkte jag effekten och kände att jag behövde mat. Så jag stoppade i mig en banan och lite fil med jordnötsmör och det kändes direkt mycket bättre. Jag märker att när jag får dessa matbegär så är det ofta onyttiga grejor min kropp vill ha (hasselnötsglass, choklad, osv), vilket inte är ett dugg konstigt då min kropp behöver energi snabbt. Men jag äter istället något nyttigt och väntar i några minuter tills att mitt blodsocker har blivit stabilt igen och då är begären borta.

Så ni som har begär på kvällarna eller under dagen, börja med att tänka efter och lyssna på din kropp "är detta ett beroendekall från sötsuget, eller behöver min kropp mat?". Om du kommer fram till att det är ditt beroende så drick ett stort glas vatten istället, men om det är din kropp som börjar få slut på energi så ät!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback