Det smala idealet

Jag har tänkt ta upp ett ämne som står mig väldigt nära, nämligen kroppsideal. Vi har kommit till det stadiet i tiden där det finns stora motstånd till idealen, folk sprider kampanjer med kurvigare tjejer och folk är emot modeindustrins låga BMI. Men är detta verkligen OK? Ska man verkligen behöva peka ut och på gränsen till nätmobba en stor grupp människor med en viss kropp bara för att visa en poäng? Jag tror inte att männsikor tänker på att det faktiskt är mobbning som de utsätter människor för eftersom att det har blivit så vanligt, man måste själv ha varit smal och blivit utsatt för ord som folk har sagt, som kanske inte var menat illa, men är illa.
 
Själv så har jag alltid haft ett BMI på mellan 14 och 17. Detta är väldigt lågt men jag är född sån och det ligger i mina gener. Enda sedan jag har varit liten så har jag även fått höra saker som "du måste gå upp i vikt", "det börjar se ut som om du har anorexia", "du är för smal", osv. Det är samma sak som om någon skulle säga,"du måste gå ner i vikt", "det börjar se ut som om du har fetma", "du är för tjock", osv. Folk verkar förknippa att eftersom att vi inte har något fett så borde vi inte heller ha några känslor. Jag tycker att det är synd att det måste finnas ideal i vår värld och det borde inta vara så, men är mobbning rätt sätt att bli av med dem?
Många skyller modellindustrin, men jag tror tinte att det är deras fel. Det är säkert olika för alla men ifall idealen kom från modellerna, varför fanns det då ideal redan från begynnelsen? på 1600-talet så var de vackraste tjocka och den kurviga figuren varade ända fram till 1900-talet. Om ytterligare 100 år så kommer idealet antagligen vara ändrat igen, kanske ska man vara överdrivet muskulös, ha grön hud eller hår på hela kroppen, vi kan aldrig veta.
 
Är denna typ av mobbning verkligen OK?

 
 
Det viktigaste enligt mig är att man är det bästa man själv kan vara, så länge man mår bra så ska man inte bry sig om vad folk säger eller tycker om en. Kom ihåg att alla kroppsformer är lika vackra, vare sig just din kroppsform är idealet nu eller inte så kommer den antagligen att bli det om några år igen, så loosen up!
 
Olika "perfekta kroppar" de senaste 200 åren.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback