Den ultimata CHAILATTEN för laktosintoleranta.

För några år sedan, precis nar jag var vid den åldern som man fick börja åka till stan själv med sina vänner efter skolan, så åkte jag och mina tre bästa vänner till NOVA. Vi gick och satte oss på Espresso House och beställde en liten fika (gud vad söta vi måste ha sett ut, fyra små 10åringar som tar hand om sina egna pengar, hihi). Min kompis beställde en chailatte, och eftersom att detta var en period då man påverkades mycket av sina vänner så gjorde jag det med. Och herre jisses, det var som himelen i min mun, ni kan förstå hur gott jag tyckte det var eftersom att jag minns det än idag?
Sedan dess så har jag köpt en chailatte var gång jag ska ta en fika, fram tills i julas då jag blev kännslig mot laktos, då började jag beställa en chailatte gjord på soyamjölk istället. Men sen så blev jag ännu mer känslig och började reagera på laktosen som finns i pulvret också!
Så nu, har jag äntigen bryggt ihop den utlimata, 100% laktos och glutenfria, nyttiga chailatten!
 
Du behöver:
♥ en halv kopp vatten
♥ en kardemumma kapsel (eller ett krm mald kardemumma)
♥ en kanelstång
♥ ett krm mald ingefära (eller en bit ingefära)
♥ té (jag rekomenderar chai té eller vanilj té)
♥ en halv kopp soyamjök (annars kan jag tänka mig att det blir aldeles underbart med mandelmjölk)
♥ en tsk honung 
 
Utförande:
Koka upp vattnet i en kastrull, lägg ner kardemumma, kanel och ingefära och låt koka i ungefär fem minuter (desto längre det får koka desto mer smak får du). Häll ner i en kopp och lägg i tépåsen och honungen, låt stå i ytterliggare fem minuter. Ta ut tépåsen och i med soyamjölken, och njut!
 
OBS! Detta recept är helt pruttsäkert.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback