Hälsofördelar med grönt té

Grönt té, ni har säkert hört om att det är supermodellernas hemlighet och att asiaterna har använt det som läkemedel i tusen år, men vad gör egentligen denna dryck?


Alzheimers och Parkinson

I Grönt té så finns antioxidanden polyfenolener, de skyddar hjärnan genom att binda giftiga föroreningar. Det gör att våra hjärnceller håller sig friska under mycket längre tid än vad de skulle göra annars. 

 

Vikt


Metabolism är hur mycket din kropp förbränner, detta är inte bara bra för din vikt, utan kroppen tar också upp mer näring än vad de skulle göra annars. Detta beror på antioxidanten EGCG. I ett försök med möss så visade det sig att de möss som fick i sig grönt té absorberade 30% mindre fett än vad mössen utan té gjorde. Supermodeller Miranda Kerr berättar att hennes hemlighet för att hålla sig i form året om är fem koppar té varje dag.

 

Blodsjukdomar

Med åren så hakar protein och glucos sig samman mer och mer vilket påskyndar åldrandet i blodkärl och hjärta. Grönt té minskar glucosnivåerna vilket bromsar ner denna process. I en studie så visade det att på 12 veckor så minskade kolesterol värdet med 11.3% för de som drack té. En annan studie i Japan med 6000 försökskaniner visade att de kvinnor som drack minst fem koppar té om dagen hade hälften så stor risk att få en hjärt attack jämfört med de som inte drack något alls.

 

Cancer


Grönt té sägs skydda mog många canserformer. Så som Leukemi, bröstcancer, äggstockcancer, levercancer, osv. Rökare rekommenderas att dricka mycket grönt té då de inte drabbas av lungcancer lika ofta. Det gör detta genom att skydda kroppen mot fria syre radikaler, fria syreradikaler är det som kan förstöra ditt DNA. (cancer är DNA skador).

 

Hud

Din hud kommer att förbli rynkfri mycket längre om du dricker grönt té. En av anledningarna till detta är för att enzymet SOD minskar kraftigt efter 60. Men Grönt té ökar SOD i kroppen och håller dig ung längre. Det hjälper dig även att skydda din kropp mot UV strålning, så när du åker på semester så kommer du märka att du inte blir lika sönderbränd om du dricker té. E och C vitamin är de viktigaste för att hålla huden vacker, Té kompletterar dessa vitaminer på ett bra sätt!

 

Hur mycket ska man dricka?


Studier visar att en kopp om dagen hjälper för att uppnå en bättre hälsa, men för att ge din kropp en riktigt bra kick som räcker livet ut så är det bra med fem koppar eller mer. Jag dricker ungefär sex koppar om dagen. Frukost, förmiddag, lunch, eftermiddag, kvällsmat och innan jag går och lägger mig. Jag har druckit té ända sen jag var liten så jag kan inte ge er några alternativ som min kropp har förändrats på. Men jag kan säga att jag aldrig har haft någon sjukdom mer än små förkylningar, mina värden är perfekta, lågt kolesterol och len hy. Kanske beror detta på att jag är en té drickare, det bidrar definitivt i alla fall!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback