Träningsvärk

Mina ben idag, de är helt kaputt! När jag vaknade så undrande jag till och med om det skulle vara möjligt för mig att gå! Men det gick, haha fem kilometer till och med tillsammans med hunden!

Det är faktiskt bevisat att lätt träning, så som promenader eller en liten simtur, hjälper mot träningsvärk. Däremot så ger det ingen långvarig effekt och slutar hjälpa ungefär 15 minuter efter att detta lugna pass är utfört. Det finns många teorier om annat som skulle hjälpa, så som stretching och uppvärmning före passet. Ingen av dessa saker hjälper faktiskt mot träningsvärk när man har undersökt det. Jag stretchade under många år ungefär 20 minuter efter varje pass, men märkte att jag fick lika mycket träningsvärk vare sig jag stretcha eller inte. Däremot så är det väldigt skönt att stretcha när man är lite öm kan jag tycka. Sambandet mellan uppvärmning och träningsvärk har man också gjort studier på, men det finns inte heller något samband där, det kan dock vara en bra idé att värma upp lite smått innan träning då det är mindre risk för skador då. Man trodde länge att träningsvärk berodde på skadade muskelfibrer, men senare studier visade på motsatsen. Träningsvärk beror på att muskelfibrerna byggs upp igen efter passet och ger dig nya snygga muskler.


Så vad ska man göra? Det finns egentligen ingen huskur mot träningsvärk. Massage har i många fall visat sig göra stor nytta och har visat sig minska träningsvärken med 30%. Många äter värktabletter för att bli av med värken, det hjälper för många, men om du jobbar med att få muskler så är detta en dålig idé då NSAID halverar muskeltillväxten. Du kan läsa mer om det på denna sidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback