Yogakväll och vegetariskt recept.

Jag kom hem klockan nio igår efter yogan och satte direkt igång att laga mat, det blev världens godaste kikärtsbiffar som jag hade hällt på lite extra currykrydda på än vanligt, nam! Jag hoppade in i duschen medans de låg på järnet och sköljde av mig svetten och åt sedan min välförtjänta middag. Sen var det bums i säng och därav att jag inte skrev något inlägg igårkväll. Om ni undrar vad kikärtsbiffar är så är det som falafel fast man steker dem istället för att fritera, nyttigt och gott!
 
Recept på majkovitz underbara kikärtsbiffar och tzatsiki för två.
 
Kikärtsbiffar ingridienser:
♥ ca 250g kokta kikärtor.
♥ en halv röd lök
♥ en vitlöksklyfta
♥ extra stark curry efter smak (jag använde två teskedar)
♥ en matsked maizena, kan bytas ut mot mjöl.
♥ en nypa salt
 
 
Tzatsiki Ingridienser:
♥ 250g gurka
♥ ungefär en deciliter turkisk yoghurt, kan bytas mot matlagningsyoghurt, kvarg, osv.
♥ en vitlöksklyfta
♥ salt efter smak
♥ svartpeppar efter smak
 
 
Tillagning:
 
Om du inte använder kikärtor på burk så börja med att koka dem enligt anvisningarna på paketet, låt svalna i sitt vatten efter de har kokat.
Riv gurkan och lägg i ett durkslag för att rinna av lite medan du gör det andra. Hacka löken fint och lägg i en bunke.
Lägg kikärtorna i en matbredare tills de blir som en deg, lägg i bungen. Pressa vitlöken och häll i resterande ingridienser. Forma degen till en lång rille och skär ut centimeter stora biffar, forma till lite och stek på medelhög värme i olja. 
Lägg över gurkan i en liten skål, blanda i yoghurten, salt, peppat och vitlök, blanda om. 
 
Voila!
Nu har du ett jätte gott, nyttigt, vegetariskt alternativ till din middag.
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback