Hur får man föräldrarna att acceptera ens diet?

I vanliga fall så brukar jag svara på alla frågor som jag får i ett inlägg, men detta är en fråga som kommer ganska ofta och många verkar vara intresserade av, så jag tar den i ett eget inlägg.
 
"Din "diet" och livsstil verkar jättebra! Jag skulle också vilja leva så men mina föräldrar tillåter inte detta eftersom det tycker att jag är för ung;( Hur lyckades du övertala dina föräldrar när du började med detta? Eller har det aldrig varit något problem gör dig?"
 

Först och främst, tack så mycket! Anledningen till att bloggen är här är för att insperera andra till att starta en hälsosammare livsstil.
Innan jag började denna livsstil så åt jag EXTREMT ohälsosamt, det gick bokstavligen över en natt från att äta chokladkaka och bacon dygnet runt till att inte äta något annat än sallad (jag började äta enligt Rawfood dieten till en början, men mer om det sen.) Mina föräldrar blev väligt oroliga då eftersom att jag gick ner mycket i vikt, mitt humör ändrades, osv. Men jag är riktigt envis och fortsatte ändå, efter ungefär två månader så fattade jag att jag inte kunde leva med en såpass strikt diet som jag gjorde och jag började lägga till mer och mer mat i min diet.
Nu utesluter jag ingenting, men jag tar det lugnt med kakor, godis, vitt bröd, osv och äter det bara när jag blir bjuden (fast då och då så slinker väll en bit mörk choklad ner ändå...) När jag började göra detta så blev mina föräldrar mer accepterande till min livsstil då mitt humör var på topp, min acne hade försvunnit och jag hade hur mycket energi som helst, och samtidigt så åt jag mer än alla andra i min familj.
 
När jag började gymma så minns jag inte vad de tyckte, jag har för mig att de gillade det då vågen visade högre och högre siffror (dock så var ju det endast muskler, men det behövde ju inte dem veta). Dock så rekomenderar jag inte att du börjar träna för tungt om du fortfarande växer då dina ben inte är helt utvecklade i kroppen och du lättera kan få skador. Ta hellre lite lättere vikter till att börja med. 
 
Ett tips som jag kan ge dig ifall du vill börja en livsstil som mig och inte vill ha dina föräldrar emot dig är att inte fokusera på kalorierna, för det är för det mesta är det anorexi och näringsbrist som föräldrar tänker på när de hör ordet "diet". Ät istället hälsosam mat, nötter, potatis, kyckling, bönor, och mycket av det så att dina föräldrar ser att det faktiskt är hälsosam du vill bli, istället för bara smal. Och det hjälper aldrig att bråka som jag gjorde, då blev det ett halvårs fight istället för något som borde ha tagit tjugo minuter. 
 
 

Båda nöjda och glada.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback