Kakaodrycken som motverkar grått hår och diabetes.

Många tror att kakao är onyttigt, men faktiskt så är det tvärt om! Kakao är en av de nyttigaste kryddorna. I kakao finns fullt med nyttiga ämnen, men det som lyfts fram mest är att det finns en mycket hög halt av flavonoler i kakao. Flavonoler har en antioxidativ effekt i kroppen, vilket betyder att de motverkar fria radikaler. Fria radikaler är de som gör så att vissa får grått hår tidigt, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, osv. Fria radikaler har även underskott på elektroner, vilket leder till att kroppen försuras. 
Kakao gör även så att blodkärlen vidgas så att vi får ett hälsosammare blodtryck och mindre risk för blodproppar. 

Kakao kan du få i dig på ett nyttigt sätt genom bland annat mörk choklad, jättegott att lägga på gröten eller låta smälta på mackan. Men min personliga favorit är denna drycken. Jag testade den faktiskt för förta gången för bara någon dag sedan, och sen dess så har jag varit fast!

Blanda ungefär två matskedar kakao med en matsked kanel i en kopp, du kan variera mängden efter hur stark smak du vill ha. Kanel är också väldigt bra för oss, men mer om det en annan gång. Häll i ungefär en halv deciliter fiberhavregryn och fyll resten av koppen med hasselnötsmjölk (så gott!). Blanda lite snabbt och ställ in i micron i 1-2 minuter. 
Jag älskar verkligen denna drycken, så mättande också med havregrynen i bottnen. 

 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback