Sömn

Jag har precis sovit i två och en halv timme. Jag var så himla trött när jag kom hem från Åhus och åt bara lite snabbt och gick och la mig. Man känner verkligen hur påverkad man blir av för lite sömn och hur viktigt det är för kroppen.
 
Konsekvenser av för lite sömn:
♥ Försämrad koncentrations förmåga
♥ Man blir känsligare
♥ Försämrad reaktionsförmåga
♥ Försämrat imunförsvar
♥ Leptinet(hormonet som säger till att man är mätt) minskar och Ghrelinet(hungersstimulerande hormon) höjs
♥ Vi blir rynkiga snabbare
 
Detta är bara några av konsekvenserna och de leder till bland annat hjärtsjukdomar, fetma, diabetes typ 2, depression, osv. 
 
Vad händer i din kropp när du sover:
♥ Vi växer, både på längd och i muskelmassa. Du bygger inte dina muskler i gymmet, då bryter du faktiskt ner dem. Men när du sover så bygger de upp sig igen och blir starkare.
♥ Vi blir smartare, när vi sover så lagrar vi minnen. Studier har visat att folk som tar en tupplur innan ett test klarar sig 40% bättre än de som ine gör det.
♥ Vi åldras långsamare
♥ Skapar lägre halter av stress hormon
 
Och detta är bara några av hälsofördelarna. Ni har säkert märkt hur ni blir jobbiga och lite tjuriga när ni  har sovit för lite, om ni inte har märkt det själva så slår jag vad om att er omgivning har märkt det. Jag märker själv väldiigt tydligt när jag har sovit för lite, jag blir ganska jobbig att samtala med och har väldigt svårt att koncentrera mig. De flesta människor behöver mellan sex och nio timmars sömn per natt beroende på hur bra man sover under natten, och det är viktigt att använda dessa timmar till sömn.
 
För att få en bra sömn så är det vissa grejer som man ska tänka på.
♥ Undvik alcohol, det gör att du somnas snabbare, men under natten så kommer din sömn vara mycket sämre. Dessutom så snarkar folk som dricker mer.
♥ Undvik koffein, koffein har effekten på kroppen att man tror att man är pigg när man egentligen är trött. Det är dock väldigt olika från person till person hur känslig man är för koffein.
♥ Sov i en tyst, mörk och sval miljö.
♥ Människan har en inbyggd sov klocka, vi är menade att sova på natten och sömnen kommer att bli försämrad om man tar den någon annan tid på dygnet.
♥ Lågintensiv träning några timmar innan läggdags har visat stora skillnader, försök att ta en promenad eller en lätt joggingtur efter maten så kommer du somna mycket snabbare. Om du däremot tränar lite mer intensivt precis innan läggdags så kommer du ha mycket svårare för att somna.
♥ Gå inte direkt från dator till säng, du behöver tid att varva ner hjärnan innan du går och lägger dig. Ta en kopp té och läs en bok innan du somnar istället för att se på TV, chatta på datorn, spela mobilspel, osv.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback