Varför yoga?

Vad är yoga?

Yoga. Varför ska man göra det? Sitter man inte bara still och tittar på ljus? Är det ens träning? Detta är alla frågor som jag ofta får. Yoga är lite mer av en livsstil på många sätt som kom till för ungefär 2500-3500 år sedan i Indusdalen som ligger precis mellan Indien och Pakistan.

Yoga består av åtta delar.

♥ Yama (död)

♥ Niyama (självdisciplin, rent sinne)

♥ Asana (ställningar)

♥ Pranayama (andning)

♥ Pratyahara (kontrollerat intagande av omvärlden)

♥ Dharana (hålla koncentrationen på en punkt)

♥ Dhyana (meditation)

♥ Samadhi (högsta form av medvetande, buddha)

Alla dessa delar är lika viktiga för att få ut det bästa utav yogan. Här i norr och i väst så arbetar man nästan bara med Pranayama och Asana då det är det som man märker av mest, det är fysiska saker som händer med vår kropp medan de andra lemmarna är psykiska. Men i Asien så är de psykiska delarna faktiskt större.

Från början så var yoga bara meditation, till och med asana som vi gör när vi tränar betyder från början "att sitta". Den enda posen var lotus från början men under 3000 år så har det bara blivit mer och mer. Det har utvecklats flera olika stilar, de vanligaste är hatha, ashtanga, vinyasa och bikram. 

 

 

Varför yoga?

Här i norr så är Asanas vanligast, inte speciellt konstigt eftersom att de flesta som gör Yoga här mest är ute efter den där tonade kroppen och Yoga-rumpan. Men även fast man gör yoga på grund av dessa anledningar så påverkar man kroppen på många andra sätt utan att veta om det. Man förbättrar sin andning, vighet och framförallt så tränar man sina inre muskler och organ. De första veckorna som jag började med att göra yoga åtminstone fyra dagar i veckan så märkte jag att jag fick jätte ont precis under lungorna. Jag trodde att jag hade fått en inflammation i magsäcken eller liknande, men det visade sig vara träningsvärk i mina inre muskler. Min yoga lärare har även berättat att när hon var liten och bodde i Malaysia så blev hennes far väldigt sjuk i en njur sjukdom, jag har för mig att det var njursvikt, de hade inte råd att gå till en läkare för att bota sjukdomen så han började istället att göra yoga och läkte sig själv med hjälp av denna träningsform.

En av anledningarna till att Yoga är så bra är att alla kan göra det tillsammans, även ifall man har flera års erfarenhet så kan man öva tillsammans med en nybörjare. Unga och gamla kan helt plötsligt börja träna tillsammans och fördomar suddas helt plötsligt bort. Jag kan tycka att det är väldigt svårt att hitta träningsformer nu när man har kommit upp i 15-års åldern. Alla lagsporter är det nästan försent med känns det som då alla i ens egen ålder har spelat sedan de var två pannkakor höga, så om man börjar spela nu så drar man bara ner hela laget.

 

 

Vad gör jag?

Jag gör själv yoga ungefär fyra gånger i veckan nu för tiden. För det mesta så gör jag då någonting som kallas för Hot Yoga. Det är när man gör hatha yoga i 42° värme, det är väldigt bra träning och man är ordentligt svettig efteråt. Anledningen till att man gör det i denna temperatur är för att man kommer längre ner i ställningarna då, lederna mjukas upp och jag märker själv att jag har lättare för att koncentrera mig i denna värme. Min studio ligger på Råbygatan 1 i Lund, på en av vägarna som leder från mårtenstorget inne i stan. De heter Karmicmonkis och firar om två veckor sitt årsjubeleum. Om du är intresserad av denna typen av yoga men inte bor i Lund så har det blivit väldigt populärt med Bikram yoga som finns i väldigt många städer nu för tiden. Det är ungefär samma sak men alla ställningar är alltid exakt samma och man har savasana (vila) mellan varje pose.

 

Att tänka på.

Innan du börjar med yoga så finns det några saker som du borde tänka på.

♥ Det allra viktigaste tycker jag är att du ska ta det lugnt. Många stressar upp sig, spänner sig och tappar fokus när de är inne i yoga salen. Jag ser det nästan varje dag, de som sitter och petar under naglarna under meditationen och tittar på sig själv i spegeln stup i kvarten.

♥ Nästa sak som du ska tänka på är att ta det i din egen takt. Bättre att göra för lite än för mycket. Det viktiga i ställningarna är formen, och inte hur djupt du kommer.

♥ Kolla om din studio erbjuder mattor att låna innan du kommer dit eller om du måste ha med en egen.

♥ Ta med en handduk eller två. Du vet inte hur svettigt det är innan du testar. Speciellt om du ska göra ett pass i en värme studio, då blir det ordentligt svettigt kan jag säga!

♥ Kom i tid första gången, då har du ordentligt med tid att se dig omkring i lokalerna, prata med din lärare, osv.

♥ Drick ordentligt! Både före, innan och efter!

 

Jag hoppas att jag har besvarat några frågor och att detta har hjälpt er som är intresserade av ämnet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback