Veckans utmaning

Jag tänkte börja med en ny kategori, "veckans utmaning". Jag kommer ge er en utmaning som ni gärna får fullfölja och kanske också utmana era egna läsare med, om ni anmäler er egna blogg så får ni gärna komentera och länka så ger jag er en shoutout. Vad utmaningen kommer att gå ut på kommer variera från vecka till vecka, men oroa er inte, jag kommer inte att be er springa marathon. Jag gör detta för att jag vet att många av er som läser bloggen är intresserade av att börja en hälsosam livsstil, men inte riktigt vet var ni ska börja. Detta är en perfekt start för er!
 
 
 
Denna veckan kommer vi att göra en sak som jag gjorde hela förra veckan och verkligen gillade, nämligen leva helt utan gluten och laktos! Många är laktos och gluten känsliga utan att veta om det, jag trodde inte alls att det skulle påverka min kropp så mycket som det gjorde när jag testade att leva utan det förra veckan. Jag slutade vara "bubblig" i magen och svälla upp som om jag vore gravid och min kvälls huvudvärk försvann, mirakel! Igår på morsdag så åt jag däremot lite ost som vanns i de vegetariska biffarna hemma hos min morfar, och direkt kom uppsvullnaden fram igen!
 
Gluten finns framförallt i vete, det betyder att om du ska äta bröd, kakor, pasta, osv så får du leta efter ett glutenfritt alternativ. Jag är själv inte så mycket för att ersätta saker utan utesluter det helt och hållet. Istället så äter jag quinoa, matvete och ris som bas. När det kommer till laktos så var det inga svårigheter för mig eftersom att jag tidigare har varit vegan, men för medelsvensson som i vanliga fall slukar tre mjölkpaket om dagen så kan detta vara lite trixigt. Du kan självklart börja med laktosfria produkter istället, men jag rekomenderar att utesluta alla mejeriprodukter, både för att jag tycker att det är moraliskt rätt, men också för att många är allergiska mot alla mejeriprodukter. Testa istället sojamjölk, havremjölk eller mandelmjölk (så gott!). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback