Kom i form inför sommaren

Nu är det bara två månader kvar till sommarlovet sätter igång och folk börjar oroa sig för sina bikinikroppar. De flesta vill inte lägga pengar på en PT utan testar sig fram själva. Men om man är helt ny på ämnet så kan det vara lite jobbigt i början, bara sökordet "viktminskning" ger 1,5 miljoner resultat på google. Så jag tänkte ge er en liten snabbgenomgång på hur ni kommer iform fram till sommaren. Kom ihåg att jag inte är utbildad utan jag bara berättar det som fungerar för mig och som jag ser resultat av.
 
♥ Skriv upp varför du börjar träna och äta hälsosamt.
De flesta männsikor har jättelätt för att gå till gymmet var dag och äta sallad istället för hamburgare, den första veckan... Skriv därför upp varför du gör det precis innan du startar din förändring. Det kan vara allt ifrån att du vill komma i den där snygga klänningen du såg på stan som bara fanns i små storlekar till att du vill bli av med din acne.
 
♥  Sätt inte orimliga mål.
Visst, det finns berättelser om folk som lyckats gå ner femton kilo på några veckor, men det är absolut inte så för alla. Dessutom så måste du träna extremt intensivt och ge upp nästan allt annat kommande veckor ifall detta är ditt mål. Sätt istället någonting som är rimligt och bli extra glad ifall du överstiger det målet. Jag har själv som mål att till sommaren ta mig igenom Malmömilen och ska springa minst sju av de kilometrarna. Jag hoppas klart att jag ska kunna springa genom hela, men jag nöjer mig med sju!
 
♥ Rör på dig!
Du kommer inte få en snygg bikiniform genom att sitta i soffan sju dagar i veckan och titta på bantningspogram, nej du måste ut och röra på dig! Satsa på att träna minst fyra gånger i veckan och utföra vardagsmotion var dag. Vad som passar dig bäst får du helt enkelt lista ut själv. Om du vill bli av med det överflödiga fettet så tycker jag att kondition är bäst och om du vill få deffade muskler så är det en kombination av styrka och kondition. 
 
♥ Drick mycket vatten
I vårt samhälle så finns det väldigt mycket gifter, det är framförallt från maten som vi äter som består välldigt mycket av olika kemikalier, transfetter och socker. När vi får i oss för mycket av dessa gifter så lägger de sig i blodet medan kroppen producerar nya fettdepåer att förvara dem i. Om du dricker mycket vatten så kommer kroppen att skölja ut gifterna innan fettdepåerna har hunnit bildas.
 
♥ Ät hälsosamt.
Haha, den viktigaste. Ni har säkert hört uttrycket "Abs are made in the kitchen", det är riktigt sant! Jag har ofta hört folk som säger "Jo men jag kan äta hur mycket godis jag vill ikväll, jag var på gymmet innan" och till och med "Man måste äta kolhydrater efter ett träningspass, därför så äter jag denna påse godis nu". Det fungerar verkligen inte så, för att få en välmående kropp så måste du äta sallad, frukt, nyttiga kolhydrater och fetter. Många rekomenderar att ha en "fuskmåltid", själv så tycker inte jag att detta är en speciellt bra idé i början då det kommer göra att din kropp aldrig riktigt släpper socker beroendet.
 
♥ Är gluten och laktos verkligen för dig?
Ungefär var tionde person är känslig mot laktos eller gluten, de flesta vet inte ens om det. Jag är en av dessa männsikor men jag fattade inte att jag var det förens några veckor sedan då jag testade att utesluta gluten. Då märkte jag direkt hur jag blev av med den upsvullna känslan man ibland får då magen putar som om man vore gravid och man känner sig äckligt mätt. Laktos är en sockerart som människor egentligen inte är skapta för att kunna bryta ner efter att vi har förlorat våra mjölktänder, det är faktiskt ett handikapp som skapades för några hundra år sedan som gjorde att vissa av oss har den såkallade laktoenzymen i magen som kan bryta ner laktosen.
 
 
 


Kommentarer
Elin säger:

Själv LÄNGTAR jag tills jag får komma ut i spåret igen. Sprang sönder mina knän i höstas och fick löpförbud av min läkare. Har investerat i svindyra och utprovade löparskor samt sulor och knäskydd för 700 spänn - så nu måste det gå!

2013-04-15 | 10:27:43
Bloggadress: http://fjelle.blogg.se
säger:

Bra tips, jag satsar hårt på träningen inför sommaren!

2013-04-15 | 10:32:32
Bloggadress: http://mmadeleneeriksson.blogg.se/
Linn Fagerholm säger:

Bästa tipsen! Kunde inte sagt det bättre själv

2013-04-15 | 10:34:55
Bloggadress: http://linnfagerholm.blogg.se/
Jenny säger:

Gud vilka bra (och hälsosamma!!) tips. Är så less på alla som säger att de kör någon extremdetox för att komma i form inför sommaren och så dricker de bara 1 glas varmt citronvatten om dagen i typ två veckor.

2013-04-15 | 10:35:10
Bloggadress: http://jenyjohansson.blogg.se
Sandra Stjerneus Olsson säger:

superbra tips, tack!

2013-04-15 | 10:38:00
Bloggadress: http://sandrastjerneus.se/
Nina säger:

Bra tips, jag började träna för någon månad sen, det har väl gått sådär, men har slutat att ta bussen och går istället om man ska någonstans och blivit bättre med maten :)

2013-04-15 | 10:41:24
Bloggadress: http://ninusminus.blogg.se
JeanetteR säger:

Jätttebra tips! :D

2013-04-15 | 10:44:51
Bloggadress: http://jeanetter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback