Nyttig chokladkaka.

Igår så hade jag ett riktigt stort sug på chokladkaka, och bestämde mig för att det var vad som skulle stå på frukostmenyn! Så jag satte igång och baka och idag så fick jag avnjuta en alldeles underbar, fluffig chokladkaka! Självklart så är den 100% clean, laktos och glutenfri, kan det bli bättre? Däremot så tyckte jag att den kunde vara lite sötare, nästa gång så ska jag testa att blanda ner lite dadlar för att ändra på det! 
 
Ingridienser:
♥ 10g kokosolja, om du häller i lite mer så kommer kakan bli krämigare, men jag tyckte detta räckte. 
♥ 0,75 dl fiberhavregryn
♥ en halv banan
♥ ett ägg, om du vill ha mindre kalorier så tar du två eller tre äggvitor istället.
♥ en skvätt kaffe
♥ en och en halv matsked kakao
♥ en tesked bakpulver
 
Utförande:
Sätt ugnen på 175°. Kör havregrynen i en matbredare till ett mjöl. Vispa upp ägget och häll i havremjölet, kakao, en halv mosad banan och kaffe. Smält kokosfetten i micron i en ugnssäker form, häll i fettet med de resterande ingridienser och i med bakpulvret. Rör om ordentligt och häll tillbaka smeten i den ugnssäkra formen. Anledningen till att jag använder samma form är för att formen nu har fett på sidorna och därför så kommer inte kakan att fastna. Ställ in i ugnen i tjugo minuter, voiala.
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback