Quisotto

Jag kännde mig lite sugen på att pröva någonting nytt idag när det blev dags för middaglagande. Så jag tog lite insperation från mamma som satt och skrek "Citronrisotto! Det låter gott!". Jag kännde inte för att proppa i mig vitt ris och massor av grädde, hälsofreak som jag är, och kollade lite i skafferiet vad vi hade hemma.
 
I slutändan så blev det denna citron quinsotton som var himmelskt god!
 
Ingridienser till en person:
♥ En halv deciliter vit quinoa
♥ En halv deciliter matvete
♥ En grönsaksbuljong tärning
♥ Två skedar lättkvarg
♥ En halv gul lök
♥ En halv äggula
♥ Citronsaft av ungefär en fjärdedels citron
♥ Citronskal ur en fjärdedels citron
♥ Sex sparrisstavar
♥ Parmesanost
 
Utförande
Hacka löken fint, du kan lägga den i en matbredare om du vill. Värm vatten i en kastrul på medelhög värme och lägg i en grönsaksbuljong tärning. Stek löken i lite olivolja tills den ha mjuknat och häll då i quinoan och matvetet och en sked med buljong. Full på med buljong då och då när det behövs. Stek sparrisen i olivolja under tiden tills den har blivit mjuk. Jag hade turen idag att pappa skulle grilla så jag la sparrisen där istället. Blanda äggula, kvarg, peppar, citronskal, citronsaft och parmesanost. Du kan utesluta parmesanosten om du inte äter ost. Lägg i blandningen när quinoan är al dente och låt puttra i några minuter till. Servera sedan och strö sparris ovanpå.
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback