Träna rätt

Detta är ett inlägg som jag verkligen tycker att ni ska ta till er, man kan spendera hur många timmar som helst med att kolla in YouTube videor över vilka övninga som tränar triceps, man kan kolla google, bloggar, köpa böcker, men det kommer ändå inte göra en jättestor skillnad när du väl kommer till gymmet. 
Man brukar säga att man måste ha gymmat i fem år för att verkligen förstå vad man håller på med, men om man anställer en PT så kan man dra ner det till bara några månader. Men vad gör man då om man inte har råd med en PT? Det kostar ju trots allt nästan 20 000!
Jag ska dela med mig av mina bästa tips på hur du lyckas på gymmet.
 
♥ Våga fråga.
De där läskiga stora killarna som lyfter 300kg i bänkpress och gör monsterljud ifrån sig, de är faktiskt inte lika läskiga som de ser ut... För ungefär en månad sedan så vågade jag först ta kontakt med dem och jag kan lova er, på denna månaden så har jag lärt mig mer än vad jag annars skulle gjort på ett år! 
 
♥ Släng böckerna...
och testa själv! Istället för att läsa eller höra någonstans hur man tränar en viss muskel, åk till gymmet, testa en övning och kör på bara den stenhårt, och kolla var du har träningsvärk dagen efter. 
 
♥ Lasta inte på ett ton.
Ok, kanse inte ett ton, men ärligt talat. Jag ser varje dag killar på gymmet (kännda som "fågelungarna") som tar ALDELES för mycket vikter. Börja lätt, på många övningar så kan jag ta dubbelt så hög vikt än vad jag gör. Anledningen till att jag inte kör fullt ut är för att då börjar jag jobba mer med andra muskler, jag håller inte helt rätt position, skaderisken är större och i slutändan så kommer mina muskler ändå inte bli starkare om jag kör på det sättet. 
 
♥ Ha en bra spotter.
Om du ändå vill lasta på fullt ut och se vad du är kapabel till så se till att göra det med en spotter. En spotter är någon som hjälper dig med vikterna ifall du skulle behöva lite extra hjälp, eller bara om du vill vara på den fäkra sidan. Med övningar som knäböj och bänkpress så kan du använda dig av smith-maskinen, det brukar jag göra om jag inte hittar någon på gymmet. Men se till att välja en bra spotter! Och då menar jag inte din jämngamle klasskompis som har tränat i en månad längre än dig, för då kan jag lova att det bara är en tidsfråga innan du skadar dig. En spotter ska kunna hjälpa dig att lyfta bort hela vikten ifall det skulle behövas.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback