Kom igång med träningen- övningar hemma för snygga ben.

Detta är ett inlägg för er som funderar på att börja med träningen, men inte vill köpa ett gymkort innan ni har bestämt er. Detta är ett riktigt bra lår och rumppass som jag brukar göra när jag inte har tid att åka till gymmet. Trots att jag inte använder några vikter så brukar träningsvärken kännas ordentligt dagen efter!
 
 
Djupa upphopp med snurr.
 
Börja i knäböjsposition, hoppa sedan upp så högt du kan och snurra när du är som högst och landa i knäböjsposition igen på andra hållet. Tänk på att ha en rag rygg och inte för stela ben så att du inte skadar dig. Jag gör 10x4 och ett femte set där jag gör så många jag kan. Detta är en riktigt jobbig övning som tar rejält i hela låret och rumpan och i slutet så brukar min puls vara riktigt hög!
 
 
Enbens knäböj.
 
När man kör vanliga knäböj så är det lätt hänt att man lägger lite mer vikt på det ena benet än på det andra, därför så brukar jag göra dessa enbensknäböj så att jag tränar båda benen lika mycket. Börja med att ställa dig på ett ben, jag har en stol bredvid mig som jag kan hålla i ifall jag tappar balansen, vilket är väldigt lätt hänt eftersom att jag har minimala fötter. Gå sedan ner med benet som du har i marken och böj på det så mycket du kan. Du kommer ner djupare om du har benet framför dig, men jag har ojämna höfter så jag måste ta benet bakom mig istället, se bara till att inte lägga i det lyfta benet i marken. Jag gör 4 set 10 reps på denna övning och ett femte set där jag maxar, detta på vardera ben.
 
 
"sido-hopp"
 
Först och främst så vet jag inte vad denna övning heter egentligen, men jag vet att den är vanlig bland de som spelar basket. Den är inte så jättejobbig för musklerna men en riktig utmaning för balansen. Börja med att lägga ut två märken med lite mellanrum, hur stort mellanrum är helt individuellt men du ska klara av att hoppa mellan dem med ett ben. Ställ dig vid ett av märkena på ditt yttre ben och böj på det benet du står på så att det börjar kännas lite i låren, hoppa sedan till andra sidan och landa på yttre benet. Jag brukar ha det benet som är i luften lång ut åt sidan (enligt bilden) då jag får bäst balans utav det. Jag brukar göra så många reps jag orkar och fem set. idag så blev det ungefär 15 reps på var set.
 

 
 
Rumpspark
 
Detta var min favoritövning innan, nu när jag har blivit lite starkare så tycker jag dock inte att den är lika jobbig längre. Så jag gör lite fler reps istället. Denna övning tar riktigt ordentligt i rumpan på båda sidorna. Börja på alla fyra och håll uppe nacken, lyft sedan upp ditt ena ben och tänk dig att du sparkar någonting. Se till så att knät som är i marken inte har en vinkel över 90 grader. Gör övningen 15 reps 5 set.
 
 
Rump-lyft
 
Ligg ner på mage med munnen i marken, lyft sedan på benen och försök att inte lyfta på överkroppen. Själv så gör jag 15x5 reps och set.
 
 
 
Jag hoppas att detta inlägget hjälper många av er som är nya inom träning, jäg tänkte lägga upp ett inlägg likt detta var vecka framöver, så ni får gärna kommentera någon muskelgrupp som ni är intresserade över! Glöm inte att jag har tränat sedan jag var liten heller, så om ni inte klarar lika mycket som mig på övningarna så häng inte upp er över det utan gör det bästa ni kan, så lovar jag er att ni en dag kommer att kunna göra hur mångfa reps ni vill en vacker dag!

Kommentarer
jossan säger:

Lämnar ett avtryck efter mig.
kram

2013-07-23 | 22:31:21
Bloggadress: http://vagentillettliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback