Sluta träna efter 45 minuter?

Igår på gymmet så pratade jag lite med än vän om träningen, han sa "Jag måste sluta träna så länge, jag läste att efter 45 minuter så börjar kroppen förbränna muskler så att man inte blir stor". Detta gav mig insperationen till att skriva detta inlägg.
Jag har själv hört detta på stående om att man inte ska träna mer än 45 minuter av många människor, så jag tänkte kolla upp det.
 
 
 
Jag hittade bara denna killen, som påstår att anledningen till att du får sämre resultat om du tränar mer än 45 minuter är för att ditt kortisol stiger och det gör så att du börjar förbränna dina muskler istället för att bygga. Först och främst så är denna killen nu bannad från body, kanske för att han sprider massa skit?
För det andra så är kortisol ett aktivitetshöjande hormon som i vanliga fall utsöndras vid stress. Detta hormon gör en faktiskt tillfälligt starkare, men om du har förhöjda nivåer under en lång tid så kan minnet och njurarna ta skada. 
Hurvida tränigen påverkar detta eller ej är väldigt olika, man hittar lite då och då "studier" som visar hur testosteronet sänks rejält samtidigt som kortisolet höjs till taket när man tränar mer än exakt 45 minuter. Detta är ren bullshit, det är väldigt olika med hur vårt kortisol förändras beroende på hur vi tränar och testosteronet höjs i samma takt som kortisolet (källa).
 
Så träna så länge du orkar, för det finns ingen speciell tidsgräns som avgör om du kommer att bli en pinne eller en hulk (så länge du äter rätt).
 

Arnold Schwarzenegger, tränade fem timmar om dagen sex gånger i veckan. Bara en tidsfråga innan han väger 35kg? Dessutom så fyller han 60 år idag!
 
OBS! Tack för kommentaren om Arnolds Steroider. På den tiden så använde han steroider då han var en av "testkaninerna" när det var nytt på den tiden och säger att han "använde det för att få de där extra 5% muskler inför en tävling". De vardagliga bilderna som man ser på honom är han alltså inte påverkad av steroider, utan han använde dem sex till åtta veckor innan en tävling (källa). Nu jobbar han mycket med att förbjuda olika tillskott.
 
 
Det var väldigt roligt att skriva detta inlägget, ni får gärna skicka in lite fler påståenden som ni är osäkra på så hugger jag mig in i det!
 

Kommentarer
Karin säger:

Att jämföra Arnold var inte det bästa du kunde göra då han använt sig av steroider varje gång han har tränat.

2013-07-30 | 15:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback