Akne

Detta är en sjukdom som ungefär var tredje tonåring lider av som gör att man producerar mer talg än nödvändigt. De allra flesta tonåringar har en finne då och då, men detta är alltså inte akne. 

 

Hur uppkommer akne?

Akne är en hudsjukdom som gör att man producerar mer talg än nödvändigt. Talg är egentligen bra för huden då det håller den len. Vanligast är det bland tonåringar då man producerar mer könshormoner i puberteten som i sin tur leder till ökad produktion av talg. När man överproducerar talg så täpper det igen porerna och bildar en pormask, när pormaskarna blir inflammerade så uppstår en finne. 

 

 

Det finns fyra olika "stadier" i akne. 

 

Icke-inflamatorisk.

Vid icke inflamatorisk akne så bildas en komedon (pormask) som fylls med talg, hudceller eller bakterier. Det finns två typer av komedoner.

 

Blemma:

En blemma är när det översta hudlagret lägger en tunn hinna över en komedon vilket gör att bakterier fångas under huden och bildar en liten upphöjd rosa aktig plupp. Det är dessa som ofta gör lite ont när man känner på dem och kallas för innebrännare av vissa. 

 

Pormask:

En pormask är en öppen komedon som är fylld med talg, hudceller och bakterier precis som en blemma, skillnaden är just att den är öppen och ser svart ut, som smuts. Men de går inte att tvätta bort.

 

 

Inflamatorisk.

I talgkörteln så finns en bakterie som heter Propionibacterium acnes. När den förökar sig så bryter den ner talgkörtelväggen som gör att fetter kommer in och inflamerar blemman och pormaskarna. Det finns två varianter av inflamatorisk akne. Ofta så är det bara blemmor som kommer till ett inflamatoriskt tillstånd.

 

Papler:

När talgkörtelväggen har brutits ner så skickar kroppens immunförsvar vita blodkroppar till området som då blir inflammerat. Blemman blir då lite större och rödare.

 

Pustler:

Om paplern får utvecklas ytterligare och vita blodkroppar fortsätter att komma till området så når de efter några dagar det yttersta hudlagret och bildar en varfylld pustler. Detta är vad vi i vardagen kallar för finne.

 

 

 

Varför får man akne?

 

Akne kan bero på många saker, för de flesta så är det något genetiskt som man har ärvt av sina föräldrar. Vi kan inte göra något åt vårt arv, men däremot så kan vi ändra vår livsstil för att få bättre hy. Allas hy påverkas av dåliga livsstilsval men de med det genetiska arvet är extra känsliga. Det är saker som stress, mat, träning och sömn som man bör tänka speciellt på ifall man vill förbättra sin hud.

 

 

Gifter

Undvik att stoppa olika gifter i kroppen, såsom rökning, alkohol och andra droger. Det är inte en tillfällighet att många rökare har väldigt dålig hy. Detta är för att dessa gifter påverkar lever, lungor och tjocktarm negativt. Alla dessa organ är viktigt för en frisk hy. 

 

Stress

Stress är ett naturligt tillstånd som vi människor kommer till när en situation verkar hotfull för oss, då går signaler från hjärnan till ryggraden och skickas ut i organen. De olika organen bildar då stresshormoner som i sin tur bildar könshormoner, som jag sa innan så är det könshormonerna som gör att talgproduktionen ökar. Dessutom så försämrar stresshormonet sårläkning vilket gör att det kommer ta längre tid för din finne att försvinna. Det är visat att vid stress så utvecklas könshormonerna nästan till det dubbla.

 

Sömn

Det är inte så att skönhetssömn är någonting som är uppfunnet av Disney, utan det finns faktiskt. Sömnen delas in i fem stadier varav stadie 3 och 4 är skönhetssömnen, eller djupsömn som det också kallas. Detta kallas ofta för djupsömn och utgör ungefär 10% av vår totala sömn. Det är under denna period som vår kropp producerar tillväxthormon och även den tiden då din kropp jobbar mest effektivt på att läka sår och bygga upp ny hudvävnad.

 

Vad ska man göra?

 

Torka inte ut

Detta är det största och vanligaste felet. Dessa produkter som mirakulöst tar bort en finne över en natt kanske verkar fantastiska, men vad de egentligen gör att att få kroppen att producera mer fetter (talg) då du fortsätter att torka ut den och i längden kommer detta bara leda till fler finnar. Använd en fuktgivande rengöring morgon och kväll för att få bort smuts och onödig olja.

min favorit, liquid facial soap från clinique. 235kr på Kicks.

Komplettera med en fuktkräm några gånger om dagen för att inte torka ut ännu mer.

avene rich hydrating creame. 149kr på Apoteket.

 

Ändra dina matvanor.

Man hör ofta att detta är en myt, att anledningen till att man får finnar av choklad är för att man kletar runt ansiktet, osv. Men jag kan säga att vad man stoppar i sig påverkar extremt mycket i hur din hy ser ut. Ta bort det friterade, godis, chips, kakor, osv och byt ut mot frukt, grönsaker, nötter, smalt kött och baljväxter.

 

Sluta röka.

Jag förstår om du kanske blir sugen på att ta en cigarett när du är på en fest, eller kanske om du har en väldigt stressig vecka och vill lugna nerverna lite. Men alla de andra cigaretterna då? Det ger dig inget gott, du förstör din kropp, hår, ansikte, lungor, osv. Glöm inte att du kortar ner ditt liv med två minuter för varje cigarett, är det värt det? 

 

Kläm inte.

Om du klämmer så irriterar du bara området och sprider mer bakterier, du ska ha din hud så fri som möjligt. Undvik att pilla överhuvud taget. Använd inte heller smink i onödan och ha håret uppsatt så mycket som möjligt.

 

Byt handduk och kudde.

Kanske inte en lika viktig punkt som ovanstående, men det är de små förändringarna som gör skillnad! Först och främst, om du inte har en speciell handduk för dit ansikte så skaffa en! Byt ut den ungefär var tredje dag. Gör det samma med örngott för att undvika bakterier.

 

Tillskott.

Om du har testat alla ovanstående tips och inte ser något resultat så borde du överväga att ta tabletter. Antingen kan du gå till en hudläkare och få något utskrivet. Jag har däremot märkt att många helt receptfria läkemedel är bättre än dessa starka mediciner. Vitamin B5 är ett tillskott som sänker produktionen av talg och de flesta människor som testar blir nästan av med sin akne helt och hållet. Kolla in märket ClearlyGone och deras tillskott!

 

 

 Egna erfarenheter

Jag fick själv akne när jag gick i femman, jag började då att äta väldigt starka tabletter och använda speciella krämer utskrivet av min läkare. Detta gjorde dock ingen större skillnad och min hy var ungefär lika dålig vilket som. Jag började tvätta mitt ansikte tre gånger om dagen vid ungefär samma tillfälle. Ungefär ett år senare så testade jag en ny rengöring från märket ACO. Det gjorde under med min hud på bara några dagar och mina finnar försvann, detta hade dock en baksida. Efter några dagar så började jag märka att jag hade röda märken i ansiktet, dessa märkena växte sig större och större för varje dag som gick och efter en vecka så började svullnaden gå ner. Sen dess så har jag varit allergisk mot smink. Tiden gick och jag fortsatte att ha samma finniga hud (främst t-zonen och ryggen) trots mina mediciner. Min mamma kom då en dag hem med ett paket med vitamin B5. Det var verkligen en omställning för mig, mina finnar försvann till 70% och jag fick inga biverkningar. Det enda problemet var att jag behövde äta väldigt många tabletter, rättare sagt 21 om dagen. Jag märkte direkt på min hud om jag hade missat bara en tablett och det började kosta ganska mycket pengar. Jag började sänka intaget och finnarna kom tillbaka lite grann, inte alls som det var innan jag började med tabletterna dock. Vad jag gjorde då var att ändra min diet, jag slutade äta godis, kakor, pizza, friterad mat, kött, osv, sakta men säkert så fick jag tillbaka min hud!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback