Energibars

Som jag sa innan så var det full rulle i köket och jag håller på att exprimentera med "skidbacks-mat". Jag tog mest vad vi hade hemma och blandade ihop, det var lätt då jag bara hade tre krav. 
♥ De ska inehålla snabba kolhydrater (Viktigt när det kommer till träningssnacks då kroppen behöver energi snabbt)
♥ De ska ha relativt mycket kalorier
♥ De ska vara lätta att ta med sig i backen
Med dessa tre riktlinjer så tänkte jag att frukt och nötbars skulle vara perfekt, och det blev faktiskt goda! Det var kanske inte någon gormetdessert, men de smakade som barsen i affären brukar göra.
 
Ingridienser:
♥ två bananer
♥ ett litet äpple
♥ en matsket kokosolja (du kan använda mer om du vill ha dem lite mer fasta)
♥ lite mindre än en deciliter nötter (jag använde hasselnötter)
♥ en halv deciliter frön (jag använde kokosflingor och linfrön)
♥ en tesked vanilj (valfritt)
♥ sötning (valfritt)
♥ Tranbär
♥ en deciliter kikärtor (man känner inte smaken av dem)
 
Utförande:
Ställ ugnen på 175°. Mosa bananerna och kikärtorna i en bunke. Riv äpplet grovt och rör ner tillsammans bananerna. Smält kokosoljan i micron och häll ner i smeten. Hacka nötterna , jag gillar när de är ganska stora och hackar dem grovt, men du kan välja om du vil ha dem i pyttesmå bitar eller om du kanske vill ha i nötterna hela. häll i nötter, frön, tranbär, vanilj och sötning (jag använde vanilj men inte sötning) i smeten och fördela jämt. Häll ut smeten på ett bakplåts papper och ställ in i ugnen. Efter ungefär 25 minuter, när ytan har blivit fast så tar du ut kakan och vänder på kakan och ställer in i ugnen igen, ta ut den efter ungefär 15 minuter igen när kakan är helt torr och låt svalna. Skär sedan i ungefär tio lika stora bitar och slå in i aluminium folie eller ät direkt! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback