Protein pannkakor

När jag kom hem så kände jag att jag behövde ha i mig ordentligt med mat! Inte för att jag var hungrig, men för att min energi nivå låg gömd på havsbottnen. Så jag bestämde mig för att ge mig på ett sista försök i proteinpannkakor. Jag har försökt i evigheter med att få till ett perfekt recept, men de bara faller isönder och blir som trasigt papper istället. Men idag så klarade jag det! Den perfekta pannkakssmeten är nu uppfunnen!
 
Dessutom så är detta ett receps som består av nästan bara protein, många poteinpannkaksrecept har i sig mjöl, havregryn, banan, osv. Detta tycker inte jag direkt att man kan kalla för proteinpannkakor.
 
Ingridienser till ungefär sex pannkakor:
♥ åtta äggvitor, (kan bytas ut mot tre hela ägg men då blir proteinhalten lägre)
♥ 125 g kvarg eller kesella.
♥ en skopa proteinpulver
♥ två matskedar vetekli
 
Utförande:
Vispa äggvitorna fluffigt, det är viktigt att de inte bildar ett hårt skum. Jag körde för hand i en minut eller två tills det blev vitt. Häll i kvargen och vispa in tills det är helt blandat, lägg då i resterande ingridienser och vispa direkt. Sätt stekpannan på medelhög värme och lägg i lite matfett. Jag använde kokosfett. Använd gärna ett teflonjärn då det är mindre risk att pannkakan fastnar då och du behöver inte använda lika mycket fett. Stek tills de blir gyllenbruna på varje sida, done!
 
Näringsvärde för alla pannkakor:
 
371 kcal
75g protein
13g kolhydrater
3g fett
 
Jag åt den tillsammans med banan, havtorn och carobsmör, nam!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback