Tränings schema

En av de vanligaste frågorna jag får är hur jag tränar, så i detta inlägg så skriver jag hur en typisk vecka för mig ser ut. Kom ihåg att jag inte följer detta tränings schema till punkt och pricka utan jag byter ibland ut vissa övningar. Jag utför också väldigt mycket vardagsmotion, jag går till expempel överallt, skola, gym, kompisar, pojkvän, osv, det blir mellan 1-1,5 mil om dagen. Sen så väljer jag alltid trappor, vispar för hand istället för elvisp, osv.
 
Måndag, ben:
Favorit dagen, jag älskar att köra ben och det är det roligaste passet i veckan enligt mig. Jag har mina perioder då jag gillar speciella muskler extra mycket och vill då träna upp dem, just nu så är rumpan den delen av benen så det blir mycket Squats och Lunges. Ett typiskt benpass kan se ut ungefär såhär:
♥ 10x3 Squats med tyngder (ungefär 25kg)
♥ 10x3 Lunges med tungder (ungefär 15kg-20kg)
♥ 10x3 Bulgariska squats på vardera sida med tyngder (ungefär 10kg)
♥ 10x3 Benpress (ungefär 65kg)
♥ 10x3 Liggande lårcurl (ungefär 40kg)
♥ 10x3 Benspark (ungefär 40kg)
♥ Springer av mig i eget tempo, 3km.
♥ Djup stretch i ungefär 15 minuter eller tills jag känner mig klar, det har ibland hänt att jag har varit på gymmet en timme extra för att jag har stretchat så mycket.
 
Tisdag bål:
Jag gillar ryggar väldigt mycket, det är nog den finaste delen på kroppen, däremot så kan jag tycka att det inte är så fint med de jättestora bulkiga musklerna som vissa har, men det är självklart från person till person vad man tycker är fint, samma tycker jag med mage att det är en väldigt fin kroppsdel men den ska inte vara så "hård" och "kantig". Därför så kör jag lite fler men lättare reps på tisdagar.
♥ 20x3 Sidoplanklyft på vardera sida
♥ 15x3 Benlyft
♥ 10x3 Magliggande rotationer med viktskiva (1,25kg)
♥ 15x3 Marklyft (15kg)
♥ 10x3 Omvända flyes i maskin (13kg)
♥ Roddrag 1,5 km på maximal tröghet (ca 7 min)
♥ 20x3 Rygglyft på pilatesboll
♥ Stretch så länge jag känner för det.
♥ 75 min Yin yoga på KarmicMonkis
 
Onsdag kondition:
Innan så hatade jag kondition, det var det jobbigaste jag visste och man såg alltid så himla ful ut efteråt när man var alldeles illröd i ansiktet. Men Desto bättre jag har blivit på det desto mer tycker jag om det, jobbigast är alltid de första två kilometrarna. Jag har lärt mig att man inte ska försöka tävla och vara bäst när det kommer till kondition, vilket var riktigt svårt för mig i början då jag är en riktig tävlings människa. Det var antagligen därför som jag inte gillade det.
♥ Löper ett visst antal kilometer som jag ökar för varje gång, eftersom att jag precis har börjat springa så ligger jag bara på 3,5 kilometer än så länge.
♥ Stretchar i tio minuter
♥ Intervallträning i bassängen, crawlar det snabbaste jag kan två längder och simmar bröstsim en längd, upprepar 7 gånger (21 längder)
♥ Yoga med moster och mormor på actic.
 
Torsdag armar och bröst:
Hatdagen måste jag tyvärr säga, jag gillar inte alls att träna armar, antagligen för att det är den svagaste delen på min kropp, detta är endå den del som jag ser störst framgångar på, jag kan lyfta tyngre och tyngre för varje gång! Jag skriver vikterna som jag använder just nu, som ni ser så är inte detta det starkaste området på min kropp, hehe...
♥ 10x3 cablecrossovers (26kg)
♥ 10x3 chins med hjälp
♥ 10x3 flyes i maskin (18kg)
♥ 10x3 axelpress från bröstet (10kg)
♥ 10x3 dips
♥ 10x3 hantelcurls på vardera sida (4kg)
♥ 10x3 armhävningar
 
Fredag kondition:
♥ 20x intervaller, 20 sek maxhastighet, 40 sek lugnt tempo.
♥ Joggar lugnt 3km
♥ Stretch så länge jag behöver
♥ Om jag inte är för trött så spelar jag tennis på kvällen
 
Lördag bål och kondition:
 20x3 sidoplanklyft på vardera sida
♥ 10x3 triceps press med TRX band
♥ 10x3 crunch med TRX band
♥ 3x Plankan så länge jag orkar (ca 1-2min)
♥ Löpning och öka med en halv kilometer från förra gången eller simma och öka med två längder.
 
Söndag, vila:
 kolla på TV
♥ Plugga
♥ Rör dig inte förutom när du ska gå på toa.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback