Hemmagjorda nötsmörer

Jag, mamma och Nina har varit och kollat på lite Westernridnings tävlingar, det var verkligen jättemysigt! Var gång jag ser en häst eller en stall-tjej så blir jag jättesugen på att börja rida igen, men jag vet att om jag börjar så kommer jag inte kunna sluta och så kommer studierna att gå åt helvete, haha!
 
I alla fall så har jag nyligen fått slut på mitt nötsmör, och jag tänkte att istället för att lägga det dubbla priset på ett av Green Choices' produkter så testar jag att laga mitt egna, det positiva med att jaga själv är att man kan exprimentera med olika smaker för att få det så gott som möjligt. Jag testade på choklad, kokos, kanel och naturell.
 
Grundresept för nötsmör:
Använd valfri mängd nötter (Idag så använde jag cashew) och ställ in i ugnen på 175° i ungefär 10 minuter eller tills de har fått lite färg. Ta ut nötterna och låt svalna lite. Kör i en mixer eller matbredare, efter ett tag så kommer ett smör ha bildats, desto längre du kör desto smörigare blir det. Häll ev. i en nypa salt för att ta fram smaken.
 
Choklad:
Blanda 80g mörg choklad med 300g nötsmör, jag gillade detta smör mycket, men det är nog inte min favorit. Jag slår vad om att det gör sig bra på en rostad macka!
 
Söt kanel:
Häll i ungefär en matsked kanel med 300g nötsmör och blanda också i någon typ av sötning, agave, stevia och honung gör sig alla bra! Detta är min personliga favorit, den har en riktigt intensiv och supersmarrig smak! Men jag ska inte använda den till något som redan har en intensiv smak utan det blir nog mest som topping på gröt.
 
Kokos:
Kör 1 dl kokosflingor i matbredaren tills det bildar en deg-liknande konsistens. Blanda då i 300g nötsmör. Jag har inte hunnit smaka denna, men jag ska ha denna främst i bakning, kokoskakor coming up!
 

Kommentarer
Emma - Pluggar till FOTOGRAF säger:

Låter gott! Dock är jag nötallergiker så inget sådant för mig :(

2013-05-14 | 09:43:05
Bloggadress: http://emmagrannfotografi.blogg.se
Julia - 20 år och aktiv som Medium säger:

Men vad gott det verkar! Har aldrig smakat något liknande, det måste jag prova till helgen! :)

2013-05-14 | 09:44:35
Bloggadress: http://englarum.blogg.se
Ida säger:

åh, himla prima å göra egna nötsmör! Har själv bara gjort jordnötssmör, ska definivt prova något av dina recept! :D

2013-05-14 | 09:48:08
Bloggadress: http://aidu.blogg.se
paulina säger:

åh vad gott!

2013-05-14 | 09:48:13
Bloggadress: http://paulinabladh.blogg.se
Kristin, x säger:

oj det där måste jag testa! :)

2013-05-14 | 09:50:02
Bloggadress: http://leavebehind.blogg.se
Madde säger:

Vilka fantastiska recept! Tack! Kul att man kan göra det på cashew också, det har jag aldrig tänkt på. Det är en av de få "nötter" jag kan äta. Men kan jag bara fråga en sak - vet du hur lång hållbarhet det blir på dessa smörer? Kram, Madde

2013-05-14 | 11:18:35
Bloggadress: http://gotlandia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback