Mina tankar om periodisk fasta

Periodisk fasta, det finns många olika anledningar till varför man bestämmer sig för att äta på detta sätt. Själv så gjorde jag det för att sätta igång produktionen av överlevnadshormon som får oss att åldras långsammare och även för att vissa hade sagt att de blir av med sitt "sug" efter mat, vilket jag ofta drabbas av på kvällarna, haha! I alla fall så är detta långt ifrån varför de flesta testar på PF, de flesta gör det antingen för att:
♥ Sänka sin fetprocent
♥ Kunna äta sig mätta även fast de deffar
♥ Gå ner i vikt
Detta tycker jag personligen inte är bra, kanske om man är väldigt överviktig men de som för det mesta går på PF är inte speciellt överviktiga. Det känns som om man bara tänker på hur vältränad ens kropp ser ut och tar livet i andra hand. För let´s face it, hur mycket förespråkarna säger att de kan leva sitt liv precis som de gjorde innan när de hoppar över alla måltider innan 12 så är det inte sant, om de inte är några soffpotatisar det vill säga. Om man inte äter någon mat innan frukost så kan man omöjligen prestera lika bra på träning som man skulle gjort om man hade fått i sig någonting innan. Detta löser många genom att träna på kvällen istället men när man flyttar hela sitt schema på det sättet så visar det bara att maten styr ens liv på ett sätt.
 
Jag testade PF i fyra dagar, egentligen så var det menat att jag skulle testa i en vecka men jag hade timeat in det lite fel med tanke på att mycket händer denna veckan som jag behöver mat till. I alla fall så trivdes jag inte alls, det var inte det att jag var hungrig för det märkte jag inte alls av faktiskt förutom första dagen! Anledningen till att jag inte trivdes var för att det känndes som om jag hade en ätstörning, att man förbjuder sig själv att äta under vissa tider, dessutom så märkte jag att jag presterade sämre än vanligt, både i skola och på träning. Jag hade inte samma energi som jag brukar ha, jag är en människa som alltid hoppar omkring och har något för mig, men jag orkade inte det alls på samma sätt under fastan, dessutom så blev jag mycket mer sugen på sötsaker än vanligt. 
 
Periodisk fasta är framtagen av hur vi åt förr i tiden. Man åt sällan frukost och gick ut och jaga istället, detta är vad även Paleo och LCHF är framtagna ur. Men vad var det som var så bra med grott människorna? De var ganska korkade, levde i grottor, slog varandra med stenar och var mer som apor än som människor, är det dem vi ska efterlikna? För i så fall så är det bara en tidsfråga innan människor slutar raka sig, flyttar in i Dalby stenbrott och lagar sin mat över öppen eld medans de tuggar på grus "för att det är mer hälsosamt än tuggumi eftersom att våra förfädrar gjorde det". 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback