Skydda dig mot solen

Vädret i stugan är verkligen det bästa någonsin, solsken och riktigt varmt. Jag måste erkänna att jag inte är ett helgon i att skydda mig mot solen, antagligen så beror detta på att solen inte påverar mig negetivt, jag får väldigt sällan värmeslag och har aldrig brännt mig. Det finns många som är som mig och har väldigt mycket pigment, vi har ett naturligt skydd som gör att vi kan vara ute i solen utan att det är direkt skadande för oss. Man vet att man är en av dessa männsikor för att man ser bruna linjer längst tröjärmarna efter bara några minuter i solen och ALDRIG blir minsta lilla röd i solen. Vanligast är det för människor från afrika, sydasien och sydeuropa men vissa svenskar är också det. Men vare sig du har mycket piigment eller inte så ska du försöka skydda dig så gott det går.
 
Det allra bästa för att skydda sig mo solen är att använda heltäckande kläder och en keps eller solhatt, detta för att vanliga solkrämer innehåller massor av kemikalier som kroppen tar upp. Innan så har man trott att kemikalierna lägger sig på huden och försvinner när man duschar, men senare studier har visat att kroppen tar upp kemikalierna och leder ut dem i blodet och försvinner inter förens efter flera dagar. 
 
Nu tänker du säkert "men jag har ju klätt mig som ett vandrande täcke hela vintern, menar du att jag också ska göra det på sommaren?". Nej, det finns andra sätt att skydda sig mot solen på, det finns faktiskt  många naturliga solskydd som du kan använda dig av, det positiva med dessa solskydd är att de även är bra för många andra saker.
 
♥ Sheasmör, kommer från en frukt som länge har använts vid sveda och sår, det lämnar huden aldeles mjuk och kladdar inte. Ett helt naturligt solskydd med en spf på ungefär 10. Finns att köpa på hemgjord.se
 
Hallonfröolja, en olja som har högre spf än vad sheasmöret har mellan spf 30 och 50. 
 
♥ Vetegroddsolja, en olja som inte bara är bra att sätta på huden, utan även är fylld med vitamin E och massor av andra goda mineraler och vitaminer. Du kan baka med det för att få en bättre hjärthälsa. Många använder det i håret för att få det mjukt och glansigt men mot solen så är det också underbart med en spf på 20.
 
Men det är inte bara huden som du måste tänka på utan även ditt hår, håret blir lätt torrt och frissigt under sommaren. Detta tycker jag är lätt att lösa med en keps eller hatt, men min favorit just nu är att sätta upp det i en turban, då slipper man också ha det i vägen.
 

 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback