Jag har länge blivit ombedd att göra ett inlägg om olika téer, jag har däremot inte tagit mig tid att göra det förens nu men jag hoppas att ni inte är arga för det. Som ni har förstått så dricker jag väldigt mycket té, och jag har alltid gjort det! Redan när jag var tio år gammal så åkte jag ner till det lokala té huset och köpte hem mina favoritsmaker. Efter vatten så är faktiskt té den vanligaste drycken, var år så konsumeras omkring 700 miljarder koppar! 
 
Alla téer kommer från téplantan, vas som gör dem till en viss sort är hur man tillagar dem.
 
Grönt té- Icke oxiderat, det har i princip bara blivit plockat från plantan och sedan blivit torkat eller ångats. Detta gör att det har kvar alla näringsämnen vilket är upp mot 400 nyttigheter. Men de som ni känner till är c-vitamin och vitamin B12. Vitamin B12 är en vitamin som är väldogt viktig för oss vegetarianer. Du kan läsa mer om grönt té här.
 
Svert té- oxiderat, de har genomgått en sårts jäsningsprocess som gör att dess naturliga färg och smak blir annorlunda. Många av nyttigheterna försvinner då och det svarta téet inehåller mer koffein än vad det gröna gör. Detta betyder att det är vätskedrivande. 
 
Oolong- Delvis oxiderat, en blandning av svart och grönt té helt enkelt! Ofta så beskrivs smaken som blommig.
 
Vitt té- Vitt té är behandlat väldigt lite jämfört med alla andra téer. Det torkas på låg värme direkt efter att de har plockats, eftersom att de inte hettas upp så kan de bli lätt oxiderade, vitt té innehåller alldra mest antioxidanter. Han en mid smak.
 
Té har används i flera tusen år och kommer ursprungligen från Asien, med tanke på att det är en såpass gammal dryck så kan man inte veta varifrån exakt men man började först skriva om det gröna téeet i Kina år 2700 fkr. På den tiden så användes det gröna téet som en läkedryck främst och inte till smaken. Idag så kan man köpa téer överallt. Jag köper mestadels lösvikt, då har jag större valmöjlighet och har även bättre koll på varifrån mitt té kommer. Men jag brukar också köpa tépåsar som jag har med mig i väskan. Så om jag är i skolan så kan jag bara plocka fram min tépåse och avnjuta en kopp på plats. Jag kan tycka att tepåsarna har en starkare smak än vad lösvikts téet har, därför så plockar jag upp påsen efter bara någon minut. Vad många inte vet är att man kan återanvända sitt té, man behöver alltså inte slänga ut det efter att man har druckit sin kopp, det är til och med så att smakerna tas ut ytterligagre efter några omgångar. När smaken börjar försvinna ur téet så är det dax att slänga det. Detta kommer du spara massvis att pengar på!
Såhär förvarar jag mina téer fram tills smaken har gårr ur, ungefär fem omgångar.
 
Té kan du köpa överallt, många mataffärer har nu för tiden en lösvikts té sektion, men annars så har de flesta städer en eller flera téhandlar. I Lund så finns The huset Java som säljer massvis av goda téer, där kanmman också köpa kaffe och andra små mumsigheter. På Nova Lund så ligger också Kahls som säljer mitt favorit té "gott och grönt".
 
Du kan smaksätta dina téer som du vill, jag gillar att ha dem som de är men många vill ha mjölk, socker, honung, osv i. Om jag har någonting i mitt té så är det en skvätt citron eller en bit ingefära.
 
 
Själv så dricker jag bara grönt té, främst för att jag inte ser någon anledning av varför man skulle dricka svart när grönt är nyttigare, de är båda lika goda. Mitt favorit té är ett té som heter "gott och grönt" från Kahls. Det har en mjuk smak av toffe som är riktigt god!
 
Hoppas jag svarade på allt ni ville veta, komenteraa gärna nedan om det var någonting som jag glömde!
 
 
 

Kommentarer
Hej säger:

Åh tack så mycket! :)

2013-04-18 | 08:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback