Chokladfylld kokos och havrekaka

När jag kom hem från gymmet så kännde jag för att testa något nytt recept. Det som är bra med att laga all mat själv är att man lär sig hur man ska få fram vissa smaker och vad som händer med maten beroende på hur man tillagar den och därav kan skapa helt egna recept. Jag var sugen på choklad och visste att jag behövde få i mig kolhydrater och proteiner för återhämtning av passet och bakade detta. Och kors i taket detta var det godaste jag har ätit! Så otroligt krämigt och choklagigt med en krispig yta av havregryn och kokos, verkligen värt att testa! Det enda jag skulle göra annorlunda är att jag skulle ta lite mindre kräm i själva kakan så att den inte svämmar över.
 
Ingridienser:
♥ 1 dl fiberhavregryn
♥ 1dl kokosflingor
♥ 3 äggvitor (eller 1 ägg)
♥ 1 liten banan
♥ 1 skopa proteinpulver med chokladsmak (kan bytas ut mot 1msk mjöl)
♥ 1 msk kakao
♥ sötning efter smak (jag använde 1 msk agavesirap)
 
Utförande:
Sätt ugnen på 175° C. Blanda ihop havregryn, kokosflingor och ägg i en skål och tryck ut halva smeten på ett bakplåts papper ungefär 5 mm-1 cm tjockt lager. Blanda i en annan skål mosad banan, kakao, protein och sötning och blanda ordentligt tills det blir ett mos. Lägg moset över havregrynsblandningen. Lägg över resterande havregrynsblandning och ställ in i ugnen ca 1o minuter eller tills havregrynen är helt fast. Ta ut ur ugnen och för med stekspade över kakan till en tallrik och njut.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback